Wednesday, September 16, 2009

Just like my country

De mai mult de jumătate de an simt o legătură mai strânsă între mine şi ţara mea... Nu, nu ţine direct de evenimentele politice... E ceva mai personal...

Aşa cum a fost Moldova o parte a URSS cândva, aşa cum a depins pe de o parte şi a fost susţinută pe de altă parte de către Rusia, aşa şi eu... Am trăit cu părinţii, eram un element în sistemul nostru familial, sistem de interacţiune permanentă, cu organizare ierarhică.

Treceau anii, şi evaluau formele de subordonare. La un moment dat, nici autonomia nu mă mai aranja... Şi, la fel ca şi Moldova, am pledat pentru independenţă. Doar că motivele au fost diferite... Am simţit că sunt gata să apar pe "harta politică" ca un organism suveran. După o perioadă de pregătiri, a urmat separarea, susţinută de gânduri romantice despre viitor, planuri cu linii conturate şi planuri cu linii mai puţin clare, şi, desigur, un entuziasm enorm.

Dar după căteva zile de volnicie, la fel ca şi ţara mea cândva, am fost cuprinsă de nostalgie... Şi nu că ar fi departe "Rusia" mea, dar o dată ce am proclamat independenţă, trebuia să-mi rezolv singurică problemele, care s-au dovedit a fi mult mai multe decât păreau la început. Similar Moldovei, aveam resurse naturale şi materiale limitate, doar că procesul de privatizare a trecut mult mai simplu... A fost nevoie să revizuiesc economia naţională, adoptând-o la structura nouă a bugetului. Am constatat că sunt stat importator, la fel ca şi Moldova, şi că fără granturi şi asistenţă internaţională e foarte complicat de menţinut la nivelul dorit de trai.

Am început să adopt diferite decizii şi reforme, implimentarea cărora nu întotdeauna dădea rezultatul aşteptat. Totuşi, am hotărât că e mai bine cu greşeli şi eşecuri, dar cu propriile forţe... Şi am respins gândul de a mă alipi altui stat... Ce-i drept, când se întâmpla ceva mai ieşit din comun, găseam sprijin în ţara din care am fugit... Ca şi Moldova, negociam posibilităţile de cooperare în continuare şi proiectele noi.

Mă gândeam, elaboram politici şi strategii, legi şi regulamente, pe care apoi le modificam sau le anulam... Numai că, spre deosebire de Moldova, am găsit punctul de echilibru, şi în statul meu s-a instaurat armonia. Am decis să păstrez neutralitate şi să nu mă grăbesc cu aderarea la diferite organisme internaţionale. A, şi neapărat să păstrez relaţii bune cu toţi vecinii, ca să nu-mi fie aplicat regimul de vize!

În final, am reuşit să duc la capăt procesul de constituire!

Statul meu e aproape independent, dar e deja absolut fericit, însă acum simt mai bine prin ce a trecut Moldova, şi ce mai urmează... Ţara mea are vise frumoase, drumul spre care e pavat cu dezamăgiri, inimi frânte, relaţii stricate, tensiune şi ură... Gustul suveranităţii nu e deloc dulce...

10 comments:

Irina Croitor said...

alinusa, asa o comparatie de frumoasa, poate de unde eu stiu foarte bine sa descrifrez toate comparatiile, caci cunosc careva detalii..dar oricum foarte frumos articol. Unicul moment ambiguu "În final, am reuşit să duc la capăt procesul de constituire!" - adica te-ai adaptat la noua situatie sau s-au format toate organele de conducere? Sau poate eu nici nu trebuie sa inteleg? :D

hihi

frumos articol. Nota 10+ :*

Alina Timotin said...

"Ţara mea are vise frumoase, drumul spre care e pavat cu dezamăgiri, inimi frânte, relaţii stricate, tensiune şi ură... "
Bine spus. Se vedeca ai trecut totul prin tine si ca te doare. >:D<

Alina Cazachevici said...

Irinuş, care organe de conducere? Unicul organ de conducere sunt eu! :) Am instalat monarhie absolută şi "statul meu" nu a avut decât să se conformeze :D
*hugs*

Alincik, mă doare, dar tot optimistă rămân ;)
:-*

Irina Croitor said...

:))))

super tare eşti tu, pupicei

Anonymous said...

au mai ramas ceva lucruri neclare: care-i religia oficiala, care-s punctele vulnerabile in politica interna si inca .. nu sa vorbit nimic despre atractiile principale :)

Ursachi Alex said...

Hmm...chiar buna comparatia, bravo :)
Daca ai avut si tu parte de zbuciumarile pe care le-a indurat Moldova in primavara asta, atunci chiar ti-a fost greu...

Poate e cam devreme sa zici ca ai dus la capat procesul de constituire, urmeaza inca multe pe aceasta cale, cale lunga, cu peripetii, dar care ne formeaza.
Important e ca deja esti fericita pe calea ta - asta conteaza, so enjoy it: every single day, every moment, every small thing of this huge diverse World. Bafta!

Viorel said...

Alina, +1 >:D<

Ion Galoi said...

Interesant chiar comparatia :) .
Zici ca "Gustul suveranităţii nu e deloc dulce... " dar cred ca cu totii tindem spre asta , chiar si parintii nostri isi doresc sa ne vada independenti , sigur ca mentinand "relatiile internationale " cu ei :). E un pas prin care trebuie sa treci pana "a te uni cu alta tzara" , pentru a face o alegere corecta - cu ce tzara tre sa te unesti. Si chiar daca nu e "dulce" acest drum al suveranitatii - ceea ce te asteapta in capatul lui cred ca merita ca drumul sa fie parcurs mai ales ca ai ajuns deja sa fii fericita. Succese in cucerirea noilor varfuri si implinirea viselor ;).

Alina Cazachevici said...

Anonymous, religia oficială e optimismul ;)
iar politica internă şi atracţiile principale constituie nişte momente strategice, şi la moment se păstrează în taină :P

Alex, da, ai dreptate, au post doar primii paşi pe un drum lung, şi, dacă cinstit, ard de nerăbdare să aflu ce surprize îmi pregăteşte viaţa :)
de acord, happyness can be found in every small thing of this huge world! ;)

Viorel, >:D<

Ion, exact, rezultatul, adică independenţa, merită toate eforturile depuse :)
Unirea cu altă ţară e la fel de importantă în viaţa unui om, ca şi în viaţa unui stat, aşa că eu sunt pentru chibzuire dublă, sau chiar triplă în acest sens :D

Unknown said...

Suuuuuper!!!
Bravo Alincik!!!!!